بلاگ

سایت یا اینستاگرام؟ بالاخره کدوم بهتره؟

وقتی اینستاگرام هست چرا باید سایت داشته باشم؟

این سوالیه که خیلی زیاد از من پرسیده میشه و همیشه باید جواب ها رو تکرار کنم. برای همین تصمیم گرفتم که یه مطلب در این مورد بنویسم و تفاوت و کاربرد این دو تا رو توضیح بدم. خب برو بریم…

 

۱- دوست داری صاحب خونه باشی یا توی یه خونه اجاره ای زندگی کنی؟

مسلما هر کسی صاحب خونه بودن رو دوست داره. داشتن سایت هم دقیقا به همین صورته. شما وقتی سایت داری یعنی صاحب خونه ای و تقریبا هر کاری دوست داری می تونی بکنی. مثلا می تونی در و دیوار رو هر رنگی خواستی رنگ کنی و یا هر چند تا که دوست داری میخ که دوست داری، توی دیوار بکوبی!

اینستاگرام مثل خونه اجاره ای یا خونه روی آبه…چرا؟

 

سایت یا اینستاگرام

 

چون این پلتفرم کاملا رایگانه و اینستاگرام طبق قوانینش میتونه پیج شما رو به صورت دائم یا موقت ببنده. البته تا تخلفی انجام ندی، این اتفاق نمیوفته، اما به هر حال تو داری توی زمین اینستاگرام بازی می کنی.

از طرفی امکان داره اینستاگرام مثل بقیه شبکه های اجتماعی در ایران مسدود بشه و دیگه به راحتی قابل دسترسی نباشه و همه به شبکه اجتماعی دیگه مهاجرت کنن… اتفاقی که چند سال پیش برای پیام رسان وایبر و تلگرام افتاد…

 

۲- جمع آوری اطلاعات کاربران

انجام عملیات جذب کاربران و دریافت مشخصاتشون مثل ایمیل و شماره موبایل توی سایت خیلی خیلی راحت تر از اینستاگرامه و به صورت خودکار و همیشگی قابل انجامه…

 

سایت یا اینستاگرام، کدوم بهتره؟

 

مثلا میتونی در ازای تولید و انتشار محتوای رایگان در سایت مثل کتاب الکترونیکی یا pdf، ایمیل کاربر رو دریافت کنی و کتاب رو واسش ایمیل کنی. وقتی که یه بانک اطلاعاتی درست و حسابی از کاربران ایجاد کردی، میتونی عملیات بازاریابی رو شروع کنی.

یکی از عوامل موفقیت سایت های بزرگ همین بانک اطلاعاتی کاربرانشونه. این بانک اطلاعاتی کمک میکنه وقتی که محصول جدیدی رو خواستی بفروشی، فقط یه ایمیل بزنی به همشون و یه فروش فوق العاده رو تجربه کنی.

البته توی اینستاگرام تا حد خیلی کم میشه این کار رو کرد، اما به صورت کاملا خودکار امکان پذیر نیست.

 

۳- امکان دسته بندی مطالب

یکی از دیگه از مزیت های سایت اینه که میتونی مطالب رو به صورتی که دوست داری، دسته بندی کنی…ویدیوها، صوت ها و متن ها رو در دسته بندی های مختلف نمایش بدی و توجه کاربر رو بیشتر جلب کنی و یا کاری کنی که کاربر خیلی بیشتر توی سایت بمونه که در فروش تاثیر زیادی میذاره…

در طول زمان هم با بازخوردهایی که از کاربران میگیری میتونی دسته بندی ها رو تغییر بدی و یا دسته های جدیدی رو اضافه و یا حتی حذف کنی…

 

۴- استفاده از آمارگیرهای پیشرفته

آمارگیرهای پیشرفته ای برای سایت وجود دارن که اطلاعات اونا به شدت به مدیریت بهتر و افزایش و ماندگاری مخاطب در سایت کمک میکنن.

 

سایت بهتره یا اینستاگرام

 

این آمارگیرها اطلاعات فوق العاده ای رو به ما میدن، مثل:

  • کاربران کدوم مطالب رو بیشتر از همه دوست دارن
  • کاربران بیشتر به کدوم قسمت های سایت سر میزنن
  • مشاهده حرکت ماوس کاربران در سایت و بررسی رفتار کاربران
  • چند درصد از کاربران سایت وارد صفحه مورد نظر میشن و چند درصد از اونا خرید میکنن

 

بررسی مواردی که گفتم، به ما کمک میکنه که قسمت های مختلف رو به مرور بهینه کنیم تا کاربران رضایت بیشتری داشته باشن و در نهایت فروش بیشتری رو تجربه کنیم.

 

۶- استفاده از گیمیفیکیشن (بازی وار سازی) برای افزایش فروش

گیمیفیکیشن یعنی استفاده از ویژگی های بازی در زمینه هاییه که ماهیت بازی ندارن. مثلا سیستم امتیازدهی در سایت در ازای کارهای مختلفی که کاربر در سایت میکنه.

یه مثال خیلی ساده بگم که بیشتر متوجه بشی. برای مثال وقتی کاربر یه ویدیو رو تا آخر دید امتیاز دریافت کنه و یا وقتی برای مطلبی نظر داد امتیاز دریافت کنه و ازای دریافت این امتیازها تخفیف بگیره…

روش های مختلفی برای گیمیفیکیشن وجود داره و این کار از طریق سایت و حتی اپلیکیشن های اختصاصی قابل اجراست.

 

۷- لینک سازی داخلی مطالب و افزایش بازدید

ما کلا برای نگه داشتن کاربر و علاقه مند کردنش به خودمون باید هر کاری رو که میتونیم انجام بدیم (البته کارهای مثبت). لینک سازی یا لینک دادن مطالب به هم دیگه یکی از این روش هاست.

در سایت میشه مطالب مرتبط رو به هم لینک داد و اطلاعات بیشتری رو به کاربر منتقل کرد و یا نگه داشتن کاربر در سایت، رتبه سایت رو هم افزایش داد.

 

۸- تغییر ظاهر و رنگ بندی بر اساس سلیقه مخاطب

هر سایتی یا حتی پیج اینستاگرامی برای دسته ای از مخاطب ها به وجود اومده. هر دسته از مخاطبان هم سلیقه و رویاهای خودشون رو دارن. بنابراین در سایت میشه بر اساس سن یا سلیقه مخاطب رنگ بندی رو تغییر داد تا هر وقت وارد سایت میشه تجربه خوبی رو داشته باشه و باز هم به سایت سر بزنه.

 

۹- امکان استفاده از گوگل عزیز

این یکی از مهمترین و عالی ترین مزیت های سایته. هر چقدر بیشتر با گوگل دوست بشی، اون بیشتر با تو دوست میشه و بهت کمک میکنه که بیشتر دیده بشی. گوگل به صورت ۲۴ ساعته و خودکار مخاطب ها رو به سمت سایتت هدایت میکنه و این یعنی یه بازاریاب داره به صورت رایگان برات کار میکنه.

 

گوگل

۱۰- فروش ساده تر محصولات

از اونجایی که توی سایت امکانات و ابزارهای بیشتری وجود داره، برای فروش محصول خیلی خیلی مناسب تره. از جمله امکاناتی که وجود داره نمایش محصولات مرتبط یا نمایش محصولاتیه که کاربر قبلا دیده (با هوش مصنوعی) که روی افزایش فروش تاثیر میذاره.

اگر سایت با وردپرس ساخته شده باشه، خیلی از این امکانات به سادگی قابل اضافه کردنه، اونم به صورت رایگان!

 

۱۱- اعتبار بیشتر می خوای؟

مسلما سایت اعتبار بیشتری نسبت به اینستاگرام داره. مخصوصا با وجود مجوزهایی مثل نماد اعتماد الکترونیک که به راحتی میشه گرفت. (البته بعضی مواقع)

E-Namad یا نماد اعتماد الکترونیکی نشانیه که مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران) برای قانونمند کردن و چارچوب دهی به فروشگاه ها و وب سایت های تجاری و به منظور اعتماد سازی کاربران در هنگام مراجعه به سایت ها واگذار می کنه.

اینماد

 

۱۲- امکان بروزرسانی محصولات

یکی از مشکلات عمده ای که اینستاگرام داره اینه که امکان بروزرسانی پست ها وجود نداره. البته کپشن رو میشه تغییر داد اما امکان تغییر عکس ها وجود نداره. در حالی که در سایت هر موقع که بخوای میتونی پست ها رو تغییر بدی و یا حذف کنی.

 

۱۳- فرآیند پرداخت

ساده بودن عملیات پرداخت یکی از موارد خیلی مهم برای کاربرانه. مخصوصا افرادی که خیلی با محیط آنلاین آشنا نیستن. سایت رو به راحتی میشه به درگاه بانک متصل کرده و یه راه مطمئن رو ایجاد کرد تا کاربر به راحتی خرید خودش رو انجام بده.

البته راه هایی هم برای اینستاگرام وجود داره که اصلا به سادگی سایت نیست.

 


 

خب دوست خوبم، دلایل زیادی وجود داره، اما من سعی کردم مهم ترین ها رو بگم. حالا شاید بگی که پس دیگه اینستاگرام به چه دردی میخوره.

قطعا اینستاگرام به درد میخوره و خیلی هم به درد میخوره، اما کاربرد خودش رو داره و باید به عنوان ابزار استفاده بشه. یعنی چی؟

اینستاگرام باید به عنوان ابزاری برای ارتباط بیشتر و بهتر با مخاطب استفاده بشه. اینستاگرام یکی از بهترین ابزارها برای گسترش ارتباط با افراد جدیده و میشه خیلی خودمونی تر با مخاطب ارتباط داشت.

 

از طرفی با وجود تمام محدودیت هایی که نسبت به سایت داره، برای ایجاد برند شخصی و افزایش ترافیک سایت ابزار پرکاربردیه.

 

در کل اگه بخوام بگم، باید از اینستاگرام برای مدیریت و گسترش ارتباطات استفاده کرد، اما هیچ وقت نمیشه اونو جایگزین سایت کرد. خیلی از افراد معروف بعد از اینکه در اینستاگرام معروف شدن، سایت شخصی خودشون رو راه اندازی کردن. مثل مستر تیستر در ایران خودمون

 

مستر تیستر

 

اگر تو هم دوست داری که سایت یا فروشگاه خودت رو داشته باشی آموزش زیر رو بهت پیشنهاد میکنم:

آموزش طراحی سایت بدون برنامه نویسی

آموزش طراحی سایت به زبان ساده

 

اشتراک گذاری:
تلگرام میلاد آکادمی

2 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید